چگونه صفحه نمایش فوق حساس کار میکند ؟
فون کلاب

چگونه صفحه نمایش فوق حساس کار میکند ؟

نویسنده : REZA shakeri | تاریخ : 11:15 - دو شنبه 20 خرداد 1392

 در طول دورانی که گوشی هوشمند داشتید ، همیشه به شما گفته شده بود که نباید از دستگاه های گران قیمت خود در حالیکه دستکش پوشیده اید استفاده کنید .اما ممکن است شما دلیل این حرف را کامل ندانید اما خوب میدانستید که نباید این کار را انجام دهید .به همین دلیل فروش دستکش های بدون انگشت ، و حتی دستکش های رسانا رو به افزایش یافت تا بتوانند با صفحه نمایش دستگاه هایشان کار کنند .پس از آن اتفاق جالبی رخ داد که این یقین و اطمینان غم انگیز پوشش زمستانی را حذف کرد و آن Nokia بود .
 این کار با گوشی های Nokia Lumia 920 و Nokia Lumia 820 آغاز شد ، این صنعت صفحه های لمسی گوشی های هوشمندی تولید کرد که میتوانستند با ضربه و ناخن انگشت و خیلی از دستکش ها کار کند . شرکت نوکیا نه تنها صفحه نمایش های خیلی حساس را تنها برای تلفن های درجه یک خود استفاده نمیکرد بلکه برای گوشی های با بودجه مناسب مانند Lumia 720 و Lumia 520 این ویژگی لمسی فوق حساس را گنجانده است . 
برای مدت کوتاهی ، شرکت نوکیا در تولید صفحه نمایش فوق لمسی یکه تاز بود ، و پس از آن شرکت Huawei با معرفی Ascend P2 و همچنین شرکت سامسونگ با معرفی گوشی معروف Galaxy S4 پا در این عرصه نهادند . این تصادفی نیست که تمامی این این گوشی ها با قابلیت های مشابه گوشی های Nokia Lumia پدید آمده اند ، و این گوشی ها از منبع صفحه نمایش لمسی مشابه مانند Synaptics ، Santa Clara و Calif استفاده میکنند ، این شرکت ها از تکنولوژی های حساس استفاده میکنند . 

 


 
 


اختلال در نیرو :
 آیا تا به حال نمودار صفحه نمایش موبایل را دیده اید ؟ این خیلی بیشتر از آن کاور شیشه ای است که در هنگام افتادن گوشی تان نگران شکستن آن هستید . لایه های زیادی وجود دارند تا کل مجموعه را تشکیل میدهند ، از کاور شیشه ای در روی دستگاه گرفته تا زیر لایه های شیشه ای ، مواد صفحه نمایش مانند LCD و یا OLED که به نوعی پیکسل ها را خاموش و روشن میکنند تا شما بتوانید تصاویر را بر روی صفحه نمایش ایجاد کنید . همچنین کمک میکند تا درک اولیه درباره چگونگی کار کردن صفحه نمایش بدست آوریم . در این مجموعه تعداد زیادی مهندس برق وجود دارد اما نکته اصلی آن است که الکترودها در صفحه نمایش جمع میشوند تا یک میدان الکتریکی در اطراف صفحه نمایش بوجود بیاورند . 
زمانی که شما به گوشی خود دست میزنید ، انگشتان گوشتی شما بار الکتریکی آن نقطه ای که بر روی صفحه نمایش لمس کرده اید را مختل میکند .زمانی که شما یک عملیات چند لمسی  مانند فشار و یا زوم کردن را انجام میدهید ، پلات های صفحه نمایش با چندین نقطه تماس هماهنگ کار میکنند .تکنولوژی لمسی Synaptics میتواند تا 10 نقطه را در یک زمان تشخیص دهد ، البته در بیشتر مواقع کاربران یک تا دو عدد استفاده میکنند .
سنسورهای لمسی - که ضربه ها را تشخیص میدهند - تنها ساکن نمیشوند . در نتیجه تراشه های کنترل کننده نیز وجود دارند که میتوانند سیگنالهای الکتریکی فشرده میکنند و با یک پردازنده قوی تر همکاری میکنند .بنابراین برای مثال شما بر روی یک آیکون روی صفحه نمایش لمس میکنید و لحظه بعد آن اپلیکیشن باز میشود . 

برش صدا :
همان اصول کار لمسی در استفاده از گوشی موبایل با استفاده از دستکش و یا ناخن به جای انگشتان برهنه خود اعمال میشود .اما چه تغییری بوجود آمده است . Andrew Hsu استراتژیست تکنولوژی Synaptics میگوید ، این تغییرات در فرایند نیرو در چیپ کنترل لمسی بوجود می آید .یک اشتباه شایع بوجود میآید : چگونه فرق انگشت و چیزهای دیگر را تشخیص میدهد ؟در حالیکه پوست انسان رسانا است ، سیگنالهایی که با میدان الکتریکی همکاری میکنند بسیار پایین است ، که باعث ایجاد چالش در شناسایی هرچیزی که به غیر ازانگشت باشد میشود . پردازنده های پیچیده تر میتوانند با انواع الگوریتم سر و کار داشته باشند ، که میتواند انگشت ، ناخن ، دستکش و غیره را بر روی صفحه نمایش تشخیص دهد .اما آنها باید به اندازه کافی هوشمند باشند تا بدانند که در چه زمانی جت های فوق حساس خود را راه اندازی کنند و در چه زمانی آنها را برگردانند . 
بیشتر از این ، گوشی های هوشمند میتوانند از این تکنولوژی حساس اضافی استفاده کنند و از انواع مختلف لمسی را تفسیر کنند و همچنین میتواند صداها ی غلط موجود در محیط اطراف کاربر را فیلتر کند مانند برگ های سرگردان ، وزش باد شدید ، انگشتشخص دیگر را فیلتر کند .در واقع سر و صدا یکی از قسمت های مهم مشکل شرکت ها مانند Synaptics به حساب می آید که بر روی آن کار میکنند تا بتوانند آن را از بین ببرند . خاموش کردن سر و صداهای الکترونیکی یکی از چیپ های کنترل لمسی برای شرکت ها محسوب میشود .
شرکت Synaptics با شرکت نوکیا ، سامسونگ و Huawei همکاری نزدیک دارد ، و میخواهد درک دقیق و عمیقی از ساختارهای تولید کننده سر و صدا از خود گوشی بدست بیاورند .اما نمونه این سر و صدا ها چه میتواند باشد ؟الکترودها در لایه های صفحه نمایش ( در ماده های LCD و AMOLED ) روشن میشوند تا از طریق شیشه گوشی بدرخشند و تصویر مورد نظر را بر روی صفحه نمایش تنظیم میکنند .این عمل همچنین باعث ایجاد سر و صدا الکتریکی میشود . 


 


 
 

یک راه حل :
اگرچه صفحه نمایش های فوق حساس به این کار نیازی ندارند ، راه و روش خاصی برای قرار دادن الکترودهای سنسور لمسی وجود دارد که میتواند به صورت اتوماتیک به کاهش سر و صدا کمک کند و عملکرد سیگنالهای الکتریکی را افزایش دهد . که به نام in-cell implementation ( پیاده سازی در سلول ) که به PDF معروف است انجام داده میشود .الکترودها میتوانند به ماده صفحه نمایش LCD ادغام شوند .سود و نفع در اینجا این است که  زمانیکه فرد صفحه نمایش را فشار میدهد ،الکترودهایی که صفحه نمایش را روشن میکنند میتوانند تغییرات ولتاژ را تشخیص دهند . ازآنجایی که یک الکترود دو کار را انجام میدهد ، صفحه نمایش نمیتواند سنسورهای لمسی را انفجار سیگنالها در یک زمان اشتباه بگیرد . 
امروزه تازه اوایل دورانی است که صفحه نمایش ها پیچیده شده اند و ما مطمئن هستیم که در آینده با صفحه نمایش های پیچیده تری مواجه خواهیم شد .




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: