آیا ویندوز فون 8 میتواند از آندروید پیشی بگیرد ؟
فون کلاب

آیا ویندوز فون 8 میتواند از آندروید پیشی بگیرد ؟

نویسنده : REZA shakeri | تاریخ : 17:36 - سه شنبه 21 خرداد 1392

http://www.penicillin.ir/images/Android-vs-WinMo.jpg

مقایسه ی آندروید و ویندوز فون

یکی از سوالاتی که اغلب پرسیده می شود این است که کدام یک از این دو سیستم عامل برتر است. خبر خوب برای طرفداران گوشی های هوشمند که خود را پایبند به اپل نمی بینند این است که دو جایگزین خوب برای سیستم عامل اپل وجود دارد، آندروید و ویندوز فون. در زیر مقایسه ای بین این دو را انجام خواهیم داد.

این سوال،پاسخ کاملا مشخصی ندارد زیرا طرفداران ویندوز فون ادعا میکنند که پلتفرم آنها بهترین است و دوستداران آندروید هم هیچ سیستم عامل دیگری را قبول ندارند. هر دو سیستم عامل دارای قابلیتهای خوبی هستند اما میتوان بعضی المان های ویندوز فون و آندروید را باهم مقایسه نمود.

مقایسه از نظر دستگاههایی  که دارای این سیستم عامل هستند

آندروید سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده است و همین مسئله باعث شده شما تنوع بیشتری در انتخاب داشته باشید. تعداد گوشی های با سیستم عامل آندروید بسیار زیاد است ولی تعداد گوشی هایی که از سیستم عامل ویندوز فون 8 استفاده میکنند بسیار کمتر است. تعدادی از گوشی ها از سیستم عامل ویندوز فون 7.5 استفاده میکنند که از نظر قیمت ارزان تر هستند ولی اینها به طور رسمی هرگز به ویندوز فون 8 آپدیت نخواهند شد.این بدان معنی نیست که آندروید سیستم عامل بهتری است ، پنج گوشی هوشمند برتر عرضه شده ، گوشی هایی قدرتمند، با کیفیت بالا هستند که توسط نوکیا، اچ تی سی و سامسونگ برای نمایش ویندوز فون 8 ساخته شده اند. این سازندگان به ندرت گوشی های با سخت افزار ضعیف تولید می کنند.اما آندروید هم گوشی های ممتاز زیادی دارد، گوشی هایی مانند گوشی محبوب Galaxy s3,Galaxy note 2 از سامسونگ و گوشی گوگل ساخته شده توسط ال جی یعنی Nexus 4 . به علاوه به خاطر حمایت گوگل از کاهش قیمت، Nexus 4 شاید بهترین گوشی از لحاظ قیمت برای خریداران باشد. در این قسمت اگر منصفانه نگاه کنیم گوگل برنده خواهد بود. دستگاههای دارای سیستم عامل آندروید در رنج قیمتی از پایین تا قیمتهای زیاد وجود دارند. برای کسانی که یک گوشی هوشمند سطح پایین با یک پلتفرم عالی میخواهند آندروید بهترین گزینه است.ویندوز فون بیشتر در این قسمت  بیشتر یک محصول تجملاتی به نظر میرسد. مایکروسافت امیدوار است که دستگاههایش در همه ی رنج های قیمت عرضه و محبوب شوند اما تنها زمان میتواند به این امید، جامه ی عمل بپوشاند.

نتیجه گیری : دستگاههای دارای ویندوز فون 8 کارایی خوبی دارند اما اگر شما به دنبال تنوع انتخاب هستید آندروید بهترین گزینه است.

 

مقایسه از نظر برنامه ها

باز هم برتری برای آندروید است. در آخرین شمارش تعداد 700000برنامه در گوگل پلی آندروید قرار دارد. که بیشتر آنها برای استفاده در گوشی های هوشمند بهینه شده اند. دو سال بعد از عرضه ی ویندوز فون و همچنان حدود 100000 برنامه که بیشتر آنها برای ویندوز 7 نوشته شده اند( اگر چه این برنامه ها با ویندوز فون 8 سازگار هستند) .این اعداد به تنهایی مهم نیستند ،برنامه های کلیدی برای ویندوز فون ارائه شده اند اما بعضی برنامه ها و بازی های مهم در این لیست دیده نمیشوند برنامه ها و بازی هایی مانند

Spotify,Instagram,Bad Piggies ,Temple Run . البته آندروید هم در این زمینه کامل نیست. این مسئله که گوگل پلی بعد از اپلیکیشن استور اپل در مکان دوم قرار دارد نقدی منصفانه است.بیشتر برنامه ها در گوگل پلی وجود دارند اما اخطارهایی هم وجود دارند. به خاطر طبیعت منبع باز بودن آندروید، برنامه های جاسوسی و خرابکار میتوانند روی آندروید اثر بگذارند. گوگل پلی شما را از دسترسی هایی که هر برنامه به قسمتهای مختلف دارد آگاه میکند و شما در بیشتر موارد میتوانید قضاوتی درست انجام دهید اما باید بسیار با دقت عمل کنید. همه ی برنامه ها برای همه ی گوشی های هوشمند آندرویدی وجود ندارند. تقریبا تعداد کمی از برنامه های آندرویدی فقط برای تبلت ها هستند. به علت کثرت نسخه های متفاوت سیستم عامل آندروید که روی گوشی های هوشمند محدودیت ایجاد میکنند سازندگان برنامه ها برای تطمیع هر نوع سلیقه ای سعی و تلاش میکنند و اغلب فقط محبوبترین نسخه ها را پوشش میدهند. بنابراین اگر شما دستگاهی با آندروید 2.3 دارید تنوع بیشتری در انتخاب برنامه ها دارین نسبت به کسی که بر روی گوشی خود آندروید 4.2 دارد.

اگر این مسئله باعث گیج شدن شما می شود نگران نباشید زیرا گوگل پلی فقط برنامه هایی را به شما نشان میدهد که با گوشی شما سازگار است بنابراین شما هیچ وقت متوجه نخواهید شد چه برنامه هایی را از دست می دهید.

نتیجه گیری : مایکروسافت امیدوار است که این وضع به زودی تغییر میکند و گوگل پلی هم از سطح مطلوب فاصله دارد اما فعلا آندروید برنده است.

مقایسه از نظر بروزرسانی ها و نسخه ها

قبلا به این نکته اشاره کردیم اما ازدیاد نسخه های آندروید و شانس هر کدام برای اینکه بروزرسانی شوند مایوس کننده است. آندروید تا حدی یک پلتفرم آزاد است بنابراین سازندگان گوشی های هوشمند میتوانند از آن به نحوی که خوشایند آنان است استفاده کنند.این بدان معنی است که آنها بعضی اوقات از نسخه های قدیمی تر آندروید که نیاز به قابلیتهای سخت افزاری ضعیفتری دارند استفاده میکنند. آنها همچنین سیستم عامل را به گونه ای که حالت مورد نظر خودشان را تامین کند بهینه میکنند.و سازندگان تلفن همراه هیچ گونه اجباری برای به روز رسانی نرم افزارشان موقع ورود نسخه  ی جدید آندروید ندارند که این ممکن است باعث شود شما بعضی از برنامه ها را بعد از آپدیتشان از دست بدهید. بیشتر گوشی های آندرویدی هرگز آپدیتی دریافت نمیکنند که این مسئله هم تنوع بیشتر نسخه های آندرویدی را باعث می شود.در این قسمت سنگ محک ،اپل است. زیرا اپل هم سازنده ی سخت افزار و هم نرم افزار آیفون است، بروز رسانی ها به صورت پی در پی به نسل های بعدی دستگاهها هم ارائه می شود. رابطه ی مایکروسافت با ویندوز فون 8 ترکیبی از وضعیت  iOS   و آندروید است. مایکروسافت تلاش میکند گوشی ها را آپدیت کند و فقط یک سیستم عامل متحد ویندوز فون 8 را میخواهد.  اما به سازندگان سخت افزاری برای ارائه ی آپدیت به کاربراین نهایی متکی است.این علامت خوبی برای ویندوز فون 8 است. آپدیت Apollo برای ویندوز فون 8 به طور یکسان در نسخه ی 8.1 است و برای همه ی کاربران ویندوز فون ارائه خواهد شد.

نتیجه گیری : در این قسمت ویندوز فون برنده است(حداقل برای ویندوز فون 8)

مقایسه از نظر سرعت ، پایداری و قابلیت ها

این قسمت هم یکی دیگر از مواردی است که آندروید میتواند  خوب یا بد باشد. به علت تنوع دستگاههای آندرویدی توضیح سرعت و پایداری آندروید غیر ممکن است. برای هر گلکسی نوت 2 یا Nexus 4 که پیشتاز تست های سرعت ما هستند سرعت آندروید ستودنی است و از آنجایی که سازندگان سخت افزار میتوانند نرم افزار را بهینه کنند تنوع زیادی از سرعت و پایداری در دنیای آندروید دیده می شود.نهایتا توصیه می شود بررسی های زیادی از محصول مورد نظر خود ر ا مطالعه و در صورت امکان قبل از خرید آن محصول را تست کنید.

ویندوز فون 8 در این قسمت بیشتر به پایداری و نیرومند بودن مشهور است. قابلیتهای اضافه ی جالبی مانند اتاق ها و گوشه های بچه گانه دارد ( این باعث می شود که گوشی شما به یک اسباب بازی  دوستداشتنی در هنگام مصرف تبدیل شود)

نتیجه : اینجا امتیاز برابر است. آندروید از گوشی به گوشی دیگر متفاوت است. ویندوز فون 8 سریع و دوست داشتنی است.

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: